Teitur & Aarhus Jazz Orchestra – Songs From A Social Distance
An einem sonnigen Frühsommertag im Jahr 2020 – der ersten Sommersaison der Pandemie – fuhr der Autor Roy Freirich von seinem Haus in Malibu, Kalifornien, zu seinem örtlichen Postamt, um ein Buch an seinen färöischen Musikerfreund Teitur zu schicken. Doch als er dort ankam und ein Postbeamter ihn über die astronomischen Kosten für den Versand des Buches um die halbe Welt informierte, entschied er sich dagegen und fuhr wieder nach Hause – mit dem Buch in der Hand.
Die Korrespondenz zwischen den beiden kreativen Köpfen wurde in einer anderen, kostengünstigeren Form fortgesetzt, in der der Autor über seine Lebenserfahrungen während der Pandemie berichtete. Die Passagen aus den E-Mails wurden von Teitur ausgewertet und verfeinert. Er verarbeitete sie zu Texten und verwendete sie als Inspiration für die Musik, die er für das Aarhus Jazz Orchestra auf ihrem neuen gemeinsamen Album SONGS FROM A SOCIAL DISTANCE schrieb. Der Schreibprozess begann im stürmischen Jahr 2020 und spiegelte den damaligen Stand der Dinge wider – den ersten Sommer, in dem die Corona-Pandemie wütete, mit all ihren Frustrationen, Ängsten, Unsicherheiten, Regeln und der Aufforderung, eine soziale Distanz zu wahren. Und natürlich wurde dies begleitet von Donald Trumps Wiederwahlkampagne und einer längeren Periode, die von politischen Aufständen und Protesten für Rassengerechtigkeit und Gleichheit geprägt war.
Das Aarhus Jazz Orchestra hat sich in eine Rolle als eine der führenden professionellen Bigbands Dänemarks gespielt, deren Aufgabe es ist, die Grenzen des Bigband-Genres zu erweitern und sein Potenzial zu erforschen.
Diese sich ständig erweiternde Aufgabe ist der Grund dafür, dass Teitur den Zuschlag für das Projekt erhielt. Er ist ein Sänger, Songwriter, Musiker (am bekanntesten für seine Arbeit am Klavier und an der Gitarre), Komponist und Arrangeur, der sich frei zwischen verschiedenen Musikstilen und Genres bewegt, mit einer unvergleichlichen Tiefe des Verständnisses und geschmackvoller Anmut. In den zwei Jahrzehnten seines künstlerischen Schaffens hat er die Kritiker begeistert und die Herzen des Publikums auf der ganzen Welt zum Schmelzen gebracht, während er mit seinen eigenen Gruppen, bei Fernseh- und Filmprojekten und im Rahmen der klassischen Musik arbeitete. Er nahm sogar einen Umweg in Kauf, um in der TV-2-Promi-Reality-Serie ‚Toppen af Poppen‘ (The Top of the Pops) aufzutreten.
Teitur shares a bit about his perspective, inspirations, and what drives him into new situations and projects: I’m a big fan of institutions that break down conventional expectations of what music should sound like. I’m provoked by opinions about what genres are and what I can and can’t do as a singer. To me, it’s a gift that you can mix things up without prejudice and achieve wonderful results that way. It’s not about everything being equal, it’s about immersing yourself in the music.
During the pandemic, I had a desire to write a ‚corona‘ piece, and Roy’s lyrics gave me an entry point to that. At the same time, the premise was clear to me – the music should not have the classic, typical big band sound. It had to be challenged.
On SONGS FROM A SOCIAL DISTANCE, the music for voice and big band revolves around the frustrations and bumps in the road that arose in what should have been just another trip to the post office.
As one of the texts states:
I touched my face
my face
If I had virus on my face, it’s on my hands now
or the other way around
my hands, my face
my mask is fogging up my glasses
Another selection offers a glimmer of post-pandemic hope:
There will be places to go again
People to hug
Parties to have
Laughter to share
Glasses to lift
Music to hear
SONGS FROM A SOCIAL DISTANCE was recorded in the Aarhus Cathedral – a decision made deliberately in order to include the spatial sound of the location as a participant in the production. The aim is not to lift the listener up into the highest pitch. It’s not up to Teitur.
I like to write songs that are about the ordinary. I don’t go for extreme emotions. I like the everyday things in life and the fact that you can play and find that in music.
Teitur Lassen (b. 1977), took the world by storm with his debut album POETRY & AEROPLANES released in 2003 by American Universal Music. It marked the beginning of a career that has been musically diverse and internationally celebrated. Guardian music critic Jude Rogers once called Teitur’s music “never less than extraordinary” in a 5-star review in the top-shelf UK publication.
In between his own albums and projects, Teitur has written songs for Corinne Bailey Rae of England, composed film music for Hollywood productions, and collaborated with composers and arrangers including Nico Muhly and Van Dyke Parks, among many others. He’s composed music for string quartets and baroque ensembles and opened the Orange (main) Stage at the Roskilde Festival in Denmark.
The DR (Denmark’s Radio) Symphony Orchestra and Girls’ Choir have approached him for collaborations, and as a singer, he was given a role in composer John Frandsen’s ‘Requiem.’ In 2021, in the thick of the corona epidemic, he was named a Knight of the Order of the Dannebrog.
Anders Ørbæk is the manager of the Aarhus Jazz Orchestra and shares some insight into the background of the project: We are always interested in exploring what a big band can sound like. It’s part of our agenda, and we felt that Teitur, with his musical vision, could help to lift it. He’s not only good at writing songs, but he’s also good at thinking in musical wholes. He has a super good ear and knows exactly what he wants with the group and how it should sound.
When we work with singers as soloists, it’s often the case that they come and sing a bit as they usually do, and the band just plays along. That’s not the case here at all. The music is very cohesive and the vocals are part of the overall musical expression. It’s incorporated into compositions that have been written for the big band from the very beginning.
Stunt / STUCD23032 / 663993230320 / Vertrieb: Inakustik/The Orchard
VÖ: 30.6.2023